Laatu-Saimaa

sunnuntaina, kesäkuuta 19, 2005

Verkkolokit sosiaalisen verkostoitumisen keinoina

Kun tämän meidän blogimme käyttö on ollut toistaiseksi varsin vaisua, rupesin Laatu-Saimaan Joutsenon kesäseminaarin innoittamana kokoamaan ajatuksiani blogien mahdollisuuksista. Joutsenossa käsitelty pääteemammehan oli, miten maakunnallisen laadun kehittämisessä voidaan hyödyntää nykyaikaisen tieto- ja kommunikaatiotekniikan keinoja. Ja blogithan ovat juuri esimerkki tällaisista uusista käänteentekevästi innovatiivisista ratkaisuista. Tässä pohdiskelussa olen hyödyntänyt erityisesti Teemu Arinan viimeaikaisia erinomaisia esitelmämateriaaleja 26.1.2005 ja 28.4.2005.

Sosiaalisella verkostoitumisella ymmärretään tässä ihmisten välistä aktiivista vuorovaikutusta, kanssakäymistä, seurustelua, tms.

Erityisesti uuden aikakauden sosiaalisessa verkostoitumisessa on havaittavissa aktiivisten amatöörien (”Pro-Amateurs”) nousu. Tämä voi tietysti tapahtua yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa. He rakentavat uusia, innovatiivisia, adaptiivisia ja kustannustehokkaita jaetun toiminnan organisointimalleja, jotka usein kehittyvät alhaalta ylös. He ovat asiassaan totisia ja omistautuneita, he tietävät ja osaavat paljon, mutta he eivät ole todellisia ammattilaisia perinteisellä mittapuulla mitattuna. He tekevät päivisin jotakin muuta työkseen. Kun tällaiset amatöörit verkottuvat toimijayhteisöiksi, heillä voi olla suuri vaikutus politiikkaan, kulttuuriin, talouteen ja yhteiskunnan kehittymiseen. Pro-Amit ovat tietoisia, oppineita, omistautuneita ja verkottuneita nimenomaan uuden teknologian avulla. Toiminta edustaa uutta kulttuuria, jossa yksilöt jakavat, seulovat, uudelleen järjestelevät ja rakentavat tietoa yhdessä. Uusi tietoteknologia antaa tähän uudet keinot ennen kokemattomalla tavalla ja määrällä. Tällainen kulttuuri on keskeisessä roolissa yhteisöjen kehityksen mahdollistajana ja uudenlaisen organisoitumisen saavuttamisessa.

Paikallisesti ja organisatorisesti erillään olevat yksilöt antavat pienen osan ajastaan yhteiseen projektiin, jonka tuloksia ei omisteta periteisessä mielessä. Kiinnostavaa on, että tämä tapa tuottaa systemaattisia etulyöntiasemia verrattuna perinteisiin johtajuuteen perustuviin rakenteisiin, kun kehittelyn alla oleva asia on materiaaliton ja siihen sijoitettava pääoma on hajautettu.

Blogi on uuden teknologian mahdollisuus joka muuttaa maailmaa. Blogit ovat lähtöisin samasta kulttuurista, joka luo avoimia ohjelmistoja ja avoimia sisältöjä. Blogi on uusi ja nopeasti kehittyvä ilmiö. Jorn Barger loi käsitteen "weblog" 1997, Peter Merholz otti käyttöön lyhyen ”tuttavallisesti” ilmaisun "blog" 1999. Suomessa käytetään ilmaisua "Blogi eli verkkoloki. Blogi on julkinen, säännöllisesti päivitetty, verkkosivusto, jossa uusin lisäys (”blogimerkintä”) on nähtävissä etusivulla ylimpänä, seuraavaksi uusin toiseksi ylimpänä ja niin edelleen. Lisäksi jokaiseen yksittäiseen lisäykseen voidaan viitata yksikäsitteisellä hyperlinkillä. Lisäksi se on helppo ja halpa (ilmainen) toteuttaa (esim. www.blogger.com , jolla tämä Laatu-Saimaan blogi on toteutettu).

Verkkoloki on erittäin tehokas viestinnän ja julkaisemisen muoto. Ne alkavat jo uhata suurien mediatalojen viestinnän valta-asemaa, koska blogit eivät ole vain yksittäisiä keskenään kilpailevia palveluita vaan suuri yhteisö. Blogien kokonaismäärä maailmanlaajuisesti on ylittänyt jo 10 miljoonaa ja jokin uusi blogi syntyy joka toinen sekunti. Suomessa toimivista blogeista saa tietoa blogilista.fi:stä.


Blogosfääri (blogistan) on kaikkien bloggaajien verkko, jossa yksittäiset bloggaajat löysästi verkottuneet toisiinsa. Blogiyhteisön sosiaalisia suhteita on mahdollista seurata. Erityisesti luetuimpien blogien (hubien) kautta sana leviää blogiyhteisössä nopeammin, kuin fyysisissä sosiaalisissa suhteissa. Blogit ovat löysästi verkottuneet toisiinsa. Dialogi blogien välillä rakentuu tätä kautta. Kaikkien bloggaajien verkko rakentuu erilaisista heikoista yhteyksistä, joita mahdollistavat:
  • blogimerkinnöissä olevat linkit muiden blogeihin
  • blogimerkintöjen yhteydessä nähtävät kommentit ja linkit niiden kirjoittajien blogeihin
  • blogin ylläpitäjän listat muista blogeista, joita hän lukee (Blogroll)
  • yhteisölliset blobipalvelut, jotka välittävät tietoja uusista blogimerkinnöistä muihin tietojärjestelmiin (Syndikaatiovirrat, kuten RSS ja Atom)
  • blogimerkintöjen yhteydessä muut blogit ja niiden merkinnät, jotka viittaavat ko.blogimerkintään (Trackback / pingback)
Blogit alkavat saada käyttäjiensä inhimillisiä piirteitä. Mutta sitähän juuri on aito sosiaalinen kommunikaatio! Näihin kuitenkin sisältyy niin hyviä kuin kielteisiäkin piirteitä.

3 Comments:

Lähetä kommentti

<< Home